W praktyce jogi bardzo często pamiętamy o asanach i medytacji, podczas gdy jamy i nijamy są zupełnie pomijane. Dzieje się tak dlatego, że postrzegane są one jako kolejne wytyczne moralne, oderwane od codziennej praktyki.
Co to oznacza? To, że joga nie służy do narzucania nam czegokolwiek, a jamy i nijamy mają być działaniem, a nie tylko ładnie brzmiącymi zasadami.
Trudność w realizacji jam i nijam polega na tym, że realizują się one poprzez uświadomienie tych wartości w naszym życiu codziennym. Inaczej jest z asanami i medytacją, w których pomagają nam czynności formalne, takie jak rozkładanie maty, obcowanie z nauczycielem, pójście do szkoły na zajęcia.
Jako pierwsze stadium praktyki, Patańdżali w swoich Jogasutrach wspomina o jamach, czyli praktykach dyscypliny społecznej, swego rodzaju zakazach w odniesieniu do świata zewnętrznego. W dalszej części Patańdżali przybliża nam nijamy, które dotyczą naszej relacji z sobą samym.
Śaucza oznacza czystość, ale dwojakiego rodzaju: fizyczną (zewnętrzną) i umysłową (wewnętrzną).
Czystość fizyczna to nic innego jak utrzymywanie naszego ciała w dobrej formie, przestrzeganie podstawowych zasad higieny, a także odpowiednie odżywianie w myśl zasady „Jesteś tym, co jesz”. Czystość umysłowa natomiast to utrzymywanie spokojnego stanu umysłu i uwolnienie się od negatywnych emocji.
Santośa to praktyka zadowolenia niezależnie od okoliczności życiowych. Oznacza ona również akceptację dla zdarzeń, które dzieją się „tu i teraz”.
Zadowolenie to świadomość chwili obecnej. Zadowolenie pojawia się, gdy porzucamy przywiązanie do potrzeby sprawowania kontroli, osiągania władzy i akceptacji. Dzięki praktyce jogi uzyskujemy spokój umysłu, niezależnie od sytuacji i okoliczności.
Tapas oznacza dyscyplinę i umiar. Tapas jest budowaniem charakteru, kształtowaniem jego wewnętrznej struktury i szlifowaniem powierzchni. Ludzie kojarzą często dyscyplinę z ograniczeniami. Jednak osoby praktykujące nijamy i jogę, dyscyplinę rozumieją jako biologiczny rytm, który pozostaje w zgodzie z rytmem natury. „Poprzez zniszczenie nieczystości, praktyka tapasu przynosi panowanie nad ciałem i zmysłami”.
Svadhjaja możemy przetłumaczyć jako samopoznanie i samodoskonalenie się. ”Jest tylko jedna prawdziwa książka do studiowania, z której powinieneś się uczyć – najwspanialsza z wszystkich dzieł – i jest nią właśnie ten manuskrypt, którym jesteś ty.”
Iśwarapranidhana jest praktyką poddania się Bogu, sile wyższej. Jest sztuką porzucania naszych chwilowych zachcianek i uczuć oscylujących wokół „ja” i „moje”. Jest sztuką odnajdywania siebie w otaczającym nas świecie. Ważnym przesłaniem tej nijamy jest dobrowolne poddanie się losowi, jakikolwiek by on nie był, z wiarą, że będzie on dla nas korzystny. Jest to akceptacja konsekwencji z podejmowanych działań, jakie by one nie były.
Pierwszym krokom na macie często towarzyszy sporo wątpliwości dotyczących praktyki i powracające pytanie „czy wszystko robię dobrze?”. Ten kurs pomoże Ci znaleźć odpowiedź i wyposaży Cię w niezbędną wiedzę, dzięki której bezpiecznie wkroczysz w fascynujący świat asan. Bez obaw i w swoim własnym tempie.
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.
Artykuły, które mogą Ci się spodobać.
Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas zniżkę na pierwszy miesiąc do Studia, darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.